October 30, 2014

Petua Bibir Berseri

petua bibir berseri

Orang tua-tua ada berpesan, kalau nak dapatkan wajah yang berseri kenalah rajin basuh muka dan rajin-rajinlah hadiahkan senyuman kepada orang lain. Hasilnya rezeki pun bertambah dan kawan pun ramai, insyaAllah. Dan kalau nak dapatkan bibir yang berseri pula, petuanya ialah jangan cakap benda-benda yang tak elok dan amalkan petua nie… Petua Bibir Berseri Sediakan 1/3 [...]



Tarikh Luput Krim Pelembap

krim pelembap

Saya agak musykil dengan tarikh luput krim pelebap wajah? Adakah baunya boleh bertukar menjadi busuk walaupun tarikh luputnya belum berakhir?

Isu Penggunaan Sabun Pemutih

produk pencerah kulit

Soal Jawab Kecantikan Soalan: Saya seorang remaja yang telah menggunakan sabun pencerah kulit atau sabun pemutih hampir tiga tahun. Pada peringkat awalnya wajah saya memang kelihatan putih, tetapi lama kelamaan kulit saya berubah menjadi kering dan kusam. Saya sudah cuba menggunakan pelembap dan mengambil vitamin, tetapi hasilnya tetap sama. Apakah ada cara lain yang boleh [...]

Rambut Kelemumur Selepas Tukar Syampu

gatal kulit kepala

Soal Jawab Kecantikan Soalan: Sebelum ini saya tidak pernah menghadapi masalah kelemumur. Namun sejak bertukar syampu baru-baru ini, kulit kepala saya mula gatal-gatal dan berkelemumur. Saya sudah berhenti menggunakan syampu tersbut dan menggunakan semula syampu yang biasa saya gunakan sebelum ini. Malangnya masalah kelumur saya tetap ada. Bagaimanakah cara untuk saya menghentikan masalah kelemumur ini? [...]

Petua Merawat Muka Berminyak

petua wajah berminyak

Agak-agak you all, kenapa muka kita berminyak? Kalau yang bagi jawapan sebab persekitaran, che petua rasa dah betul dah jawapan tuh. Tapi kalau ada yang jawab sebab pemakanan, rasanya jawapan tu lebih tepat… setuju tak? Masalah muka berminyak nie selalunya sebab banyak makan benda-benda bergoreng dan banyak guna santan. Satu lagi katanya kalau banyak makan [...]

Jus Awet Muda

jus kecantikan

Ada orang yang biarpun umur dah 60-an tapi jiwanya tetap muda. Sihat walafiat macam biasa dan boleh pula jogging keliling padang bola dua tiga round. Hmm.. terbaeekk… Namun, biarpun ‘jiwa’ tu muda, yang susahnya ialah nak jaga luaran tu bilamana kulit kita dah mula menampakkan kedut. Ohh… bercakap soal kedut-medut nie, ada jugak sesetengah orang [...]

Muka Berminyak dan Naik Jerawat

kulit berminyak

Soal Jawab Kecantikan Soalan: Saya seorang pelajar berusia 14 tahun. Masalah yang saya hadapi ialah kerap mengalami kulit muka berminyak dan berjerawat. Muka saya mudah berminyak terutama ketika penat, berpeluh dan sewaktu sedang belajar di dalam kelas. Keadaan ini menyebabkan saya selalu berasa kurang selesa, lebih-lebih lagi semasa sedang belajar. Jerawat yang tumbuh adakalanya sampai [...]

Petua Atasi Kedut

rawat kedut wajah

Sebelum nie che petua pernah kongsi petua elak kedut pada wajah dengan pisang. Kali nie nak kongsi pula satu lagi cara tradisional untuk hilangkan kedutan iaitu dengan menggunakan madu. M.O.nya memula sekali basuh muka dengan air suam supaya pori-pori kulit pada wajah akan berada dalam keadaan terbuka. Kendian ambil madu secukup rasa dan lumur perlahan-lahan [...]

Petua Hilangkan Bintik Hitam dan Putih

hilangkan bintik hitam

Bagi mereka yang memiliki kulit berminyak, kehadiran bintik hitam atau black spots terutama di zon T (dahi dan batang hidung dan kawasan berhampiran) sememangnya merimaskan. Selain dari bintik-bintik hitam, satu lagi ialah tompok-tompok atau bintik yang berwarna putih. Hmm… che petua masih lagi tengah kaji samada bintik hitam dan putih nie merupakan bintik yang sama. [...]

Petua Cerahkan Ketiak

petua cerahkan ketiak hitam

Salam, Ada tak sesapa yg mengalami masalah ketiak hitam.  Korang pernah terfikir tak camna ketiak tu boleh tetiba tukar ‘color’ yer. Bukannya ketiak tu selalu terdedah pada pancaran cahaya matahari pun betol tak..? Hmm… ada orang kata sebab pakai bedak.. ada juga yg kata disebabkan penggunaan deodoran. che petua tak tahulah mana satu yg betul. [...]