July 30, 2014

Petua Elak Anak Selongkar Laci dan Almari

petua elak anak selongkar laci

Salam, Beberapa hari lepas anak che petua yang umur baru nak cecah 2 tahun tersepit jari kat laci.  Lama gak lah dia nangis.. che petua yg patutnya pujuk budak tu supaya jangan nangis pun ikut nangis sama.. huhu.. Siapa tak sayang anak ooiii… Rasanya korang tahu lah kan.. bebudak kecil nie terutamanya yg usia 3 [...]



Kaki Kena Paku

petua terpijak paku

Mata manusia letaknya kat atas dan kaki pula kat bawah sekali. Jadi, ada masa-masanya pabila kita kurang cermat dan kurang waspada kaki atau tapak kaki akan ‘mencium’ paku. Tempat-tempat yang biasanya terjadinya insiden ciuman tu pula, boleh jadi kat mana-mana pun, terutamanya kawasan padang, taman permainan, laluan jogging, kat dalam pejabat (selalunya terpijak paku payung [...]

Baja Air Beras

baja semulajadi

Setiap manusia mempunyai kelebihan tersendiri. Ada sesetengah orang tu, kalau tanam apa pun, biasanya pokok yang dia tanam tu tumbuh mekar dengan elok. Kalau diteliti dari segi penjagaan, kekadang sama tahap jer dia jaga pokok tu berbanding dengan orang lain, tetapi sebab tangan dia yang seolah-olah ada ‘magic’ maka pokok tu tumbuh elok. Walhal, bagi [...]

Petua Elak Rumput Liar

taman rumput

Rumput ada bermacam jenis rumput… ada rumput panjang dan ada rumput pendek. Ada rumput ‘jinak’ dan dan ada pula rumput liar… hehe.. Bagi mereka yang ada rezeki lebih tu dan mampu memiliki rumah yang berhalaman, mungkin teringin nak memiliki laman yang berumput ala-ala taman gitu. Sejuk mata memandang. Dan sekali-sekala boleh pula buat ‘piknik’ makan [...]

Petua Harumkan Bilik Tidur

bilik tidur wangi

Ada cara yang mudah tanpa perlu mengeluarkan belanja mahal untuk membeli minyak wangi untuk mengharumkan bilik tidur. Cuba amalkan panduan berikut: Belah beberapa biji limau kasturi dan letakkan di setiap sudut dalam bilik. Aroma atau haruman daripada limau akan menyegarkan suasana bilik tidur anda. Jika terdapat banyak daun pandan di sekeliling rumah anda, cuba manfaatkan [...]

Teknik Mudah Cuci Mangkuk Tandas

petua cuci mangkuk tandas

che petua tak tahulah ngan uols, tapi salah satu benda yang che petua tak boleh tahan ialah kalau tiba waktu nak menjalankan ‘urusan’ tetiba tengok mangkuk tandas tu kotor berdaki… adehhh… boleh terbantut segala urusan…! Pernahkah korang alami peristiwa ‘handset’ yang disayangi terjatuh dalam toilet bowl…? Hi..hi… Tapi almaklumlah kan… mana-mana mangkuk tandas pun kalau [...]

Elak Almari Baju Berbau Hapak

petua_almari_baju

Almari pakaian kekadang mudah berbau hapak.  Jika ini terjadi, baju-baju di dalamnya akan turut berbau hapak. Adapun terdapat pula sesetengah orang yang suka sangkut balik baju yang dah dipakai dan belum dibasuh ke dalam almari. Nak dilarang… apakan daya.. itu almari dia yang punya.. jadi ikut sukalah dia nak buat apa pun.. ahaks… Tujuannya pun [...]

Petua Halau Semut

petua halau semut

Satu jenis serangga yang sering terdapat di mana-mana adalah semut.  Semut seperti yang kita tahu mudah tertarik ke tempat hidangan makanan terutama yang manis bergula. Silap cara menghalau semut ini kita pula yang digigit. Kata orang yang suka berkata, “Kalau tak mau kena penyakit kencing manis, tapi suka makan gula… biarkan badan selalu digigit semut”… [...]

Petua Hilangkan Pepijat

petua hilangkan pijat

Terkadang bila masuk rumah sewa baru lepas tidur bila sedar jer esok pagi akan kelihatan bintik-bintik merah kat leher dan badan. Kekadang bila bermalam di hotel pun leh kena… aduhhai… Bila jumpa doktor… yang kurang pengalaman akan kata kita kena alahan (allergic). Ada yang tak puas hati dengan nasihat doktor, jumpa pula dengan ‘bomoh’. Bomoh [...]

Hilangkan Bau Rokok

hilangkan bau rokok-petua

Sebolehnya janganlah merokok di dalam rumah. Bagi seorang perokok, baunya mungkin tiada apa-apa. Tapi bagi mereka yang bukan perokok, tentu saja baunya tidak disenangi. Bagi wanita yang punya suami perokok, mungkin boleh dinasihatkan dengan lembut supaya suami tak merokok di dalam rumah.  Tapi bagi mereka yang jenis tak makan saman tuh apakan daya… Dan kekadang [...]