December 19, 2014

Gatal Kepala Mungkin Sebab Ada Kutu – Petua Hilangkan Kutu

Salam,

Ada sesapa yg selalu rasa gatal-gatal di kepala tak? Cuba check betul-betul, mungkin ada kutu kat kepala tuh.

Mungkin ada yang tak percaya… Macam mana pulak kutu tuh boleh berpopulasipetua hilangkan kutu kat atas kepala kan, padahal korang selalu syampu rambut tuh… Hmmm.. manalah tahu, sebab ada kemungkinan kutu tuh berjangkit daripada anak kita. Anak-anak pulak mungkin dapat daripada kengkawan kat tadika atau sekolah.

Apa dia kutu kepala nie?

Kutu adalah jenis binatang parasit penghisap darah yang biasanya hidup dibahagian kepala.  Seekor kutu betina boleh menghasilkan enam biji telur sehari.

Telur kutu nie kecil saja. Biasanya ia seakan bersinar dan berwarna putih seakan-akan kelemumur. Telur ini selalunya melekat dengan kuat pada rambut. Telur-telur ini akan menetas selepas lebih kurang 8 hari.

So, kiralah sendiri daripada seekor pastu tambah lagi 6 ekor. Pastu katakan daripada enam telur tuh jadi pulak 3 jantan dan 3 betina… Huh.. pening gak nak kira nie.. Makin bertambah gatal lak kepala.. ahaks..

petua hilangkan kutu rambutTahu tak kutu nie cukup senang berjangkit!  Kutu adalah makhluk yang mampu melompat sangat tinggi. Ia juga boleh berhijrah ke kepala seseorang dengan merayap atau berpindah melalui berus atau sikat rambut, topi, bantal dan tuala.

So, kalau ada yang dijangkiti kutu nie cepat-cepatlah bertaubat… err… berubat.  Kalau tidak satu keluarga boleh dijangkiti lak nanti.  Cara nak bunuh kutu-kutu… sekarang nie boleh cari ubat kutu di farmasi.

Lumur ubat kat atas kepala, ambil kain dan tudungkan kepala tuh lebih kurang sejam.  Lepas tuh, barulah dibersihkan.  Biasanya kena lumur ubat tuh selama 3 hari berturut-turut barulah berkesan.  Kalau setakat sehari jer, mungkin ada lagi saki-baki keturunannya yang masih hidup dan beranak-pinak semula.

Kalau tak yakin nak menggunakan ubat daripada farmasi atas sebab-sebab tertentu, bolehlah cuba petua tradisional untuk menghilangkan kutu rambut nie.

Petua Hilangkan Kutu Kepala 1

Ambil beberapa biji bawang putih.  Kupas kulitnya dan tumbuk sampai lumat. Lepas tu campurkan dengan sedikit minyak masak dan lumurkan ke kepala. Pastikan kena pada rambut sampailah ke kulit kepala.  Selepas dilumur, ambil sehelai kain bersih seeloknya yang warna putih dan balut atau tutup keseluruhan kepala.  Biarkan selama sejam. Bila dibuka biasanya boleh nampak kutu-kutu yang mati melekat kat kain tuh.. Setelah dibuka, bolehlah mandi atau membasuh kepala dengan syampu hingga bersih.

Petua Menghilangkan Kutu 2

Petua yang kedua nie modus operandinya lebih kurang sama.  Bezanya ialah ia tak guna bawang putih.  Bahannya agak ekstrem sikit iaitu dengan cara melumurkan rambut dan kulit kepala dengan minyak tanah. Lepas tu balut dan biarkan selama sejam.

Bagi sesiapa yang tidak tahan bau minyak tanah tak berapa sesuailah cara nie… Tapi petua gunakan minyak tanah nie memang sangat berkesan, lebih-lebih lagi bagi mereka yang banyak kutu.

Apa pun kena lebih berhati-hatilah jangan pula selepas dilumur minyak tanah tu kendian pergi bermain-main dengan tempat-tempat yang ada api seperti di dapur ke atau duduk dekat ngan orang hisap rokok dsb.nya.. Silap-silap terbako nanti..!

laman petua:

cara menghilangkan kutu, cara menghilangkan kutu rambut, cara hilangkan kutu, cara nak hilangkan kutu, kutu
che petua About che petua

Laman petuatradisional.com ini memberi maklumat bagi tujuan pendidikan sahaja dan tidak patut digunakan sebagai nasihat perubatan peribadi. Maklumat yang dipaparkan di sini bukanlah bertujuan untuk mengganti atau mengambilalih nasihat dan konsultasi yang diberi oleh pakar perubatan tentang rawatan kesihatan dan penjagaan perubatan anda.
Penafian: Admin dan/atau penulis di laman petuatradisional.com ini tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada laman web ini.

Comments

  1. pelangi eksiden says:

    rambut tak ggur kah or kusut

    • che petua che petua says:

      Berdasarkan pengalaman tak lah gugur yang berlebihan. Rambut kita memang dah lumrahnya akan gugur beberapa helai setiap hari.

      Satu lagi alternatif ialah boleh beli ubat kutu kat farmasi. Dapatkan penerangan daripada pharmacist tentang cara penggunaan dan kesan sampingannya (jika ada).

  2. sentiasa misteri says:

    Bawang putih tu nk berapa biji ? Campur dengan minyak masak tu berapa banyak ?

  3. NURUL ABIDAH says:

    sya dah cuba petua utk hlangkn kutu. ..alhamdulillah rsa gtal kt kpala dh brkurng skit…pada mlanya smasa sya lumurkn kt kpala sya rsa sngt gtal dn kulit kpala sya berangin tpy lma klamaan rsa gtal dn berangin pon hlng. ..tpy kna slalu buatlah untk hpuskn kutu kutu nie…trima kasih che petua…

Speak Your Mind

*