April 20, 2014

Gatal Kepala Mungkin Sebab Ada Kutu – Petua Hilangkan Kutu

Salam,

Ada sesapa yg selalu rasa gatal-gatal di kepala tak? Cuba check betul-betul, mungkin ada kutu kat kepala tuh.

Mungkin ada yang tak percaya… Macam mana pulak kutu tuh boleh berpopulasipetua hilangkan kutu kat atas kepala kan, padahal korang selalu syampu rambut tuh… Hmmm.. manalah tahu, sebab ada kemungkinan kutu tuh berjangkit daripada anak kita. Anak-anak pulak mungkin dapat daripada kengkawan kat tadika atau sekolah.

Apa dia kutu kepala nie?

Kutu adalah jenis binatang parasit penghisap darah yang biasanya hidup dibahagian kepala.  Seekor kutu betina boleh menghasilkan enam biji telur sehari.

Telur kutu nie kecil saja. Biasanya ia seakan bersinar dan berwarna putih seakan-akan kelemumur. Telur ini selalunya melekat dengan kuat pada rambut. Telur-telur ini akan menetas selepas lebih kurang 8 hari.

So, kiralah sendiri daripada seekor pastu tambah lagi 6 ekor. Pastu katakan daripada enam telur tuh jadi pulak 3 jantan dan 3 betina… Huh.. pening gak nak kira nie.. Makin bertambah gatal lak kepala.. ahaks..

petua hilangkan kutu rambutTahu tak kutu nie cukup senang berjangkit!  Kutu adalah makhluk yang mampu melompat sangat tinggi. Ia juga boleh berhijrah ke kepala seseorang dengan merayap atau berpindah melalui berus atau sikat rambut, topi, bantal dan tuala.

So, kalau ada yang dijangkiti kutu nie cepat-cepatlah bertaubat… err… berubat.  Kalau tidak satu keluarga boleh dijangkiti lak nanti.  Cara nak bunuh kutu-kutu… sekarang nie boleh cari ubat kutu di farmasi.

Lumur ubat kat atas kepala, ambil kain dan tudungkan kepala tuh lebih kurang sejam.  Lepas tuh, barulah dibersihkan.  Biasanya kena lumur ubat tuh selama 3 hari berturut-turut barulah berkesan.  Kalau setakat sehari jer, mungkin ada lagi saki-baki keturunannya yang masih hidup dan beranak-pinak semula.

Kalau tak yakin nak menggunakan ubat daripada farmasi atas sebab-sebab tertentu, bolehlah cuba petua tradisional untuk menghilangkan kutu rambut nie.

Petua Hilangkan Kutu Kepala 1

Ambil beberapa biji bawang putih.  Kupas kulitnya dan tumbuk sampai lumat. Lepas tu campurkan dengan sedikit minyak masak dan lumurkan ke kepala. Pastikan kena pada rambut sampailah ke kulit kepala.  Selepas dilumur, ambil sehelai kain bersih seeloknya yang warna putih dan balut atau tutup keseluruhan kepala.  Biarkan selama sejam. Bila dibuka biasanya boleh nampak kutu-kutu yang mati melekat kat kain tuh.. Setelah dibuka, bolehlah mandi atau membasuh kepala dengan syampu hingga bersih.

Petua Menghilangkan Kutu 2

Petua yang kedua nie modus operandinya lebih kurang sama.  Bezanya ialah ia tak guna bawang putih.  Bahannya agak ekstrem sikit iaitu dengan cara melumurkan rambut dan kulit kepala dengan minyak tanah. Lepas tu balut dan biarkan selama sejam.

Bagi sesiapa yang tidak tahan bau minyak tanah tak berapa sesuailah cara nie… Tapi petua gunakan minyak tanah nie memang sangat berkesan, lebih-lebih lagi bagi mereka yang banyak kutu.

Apa pun kena lebih berhati-hatilah jangan pula selepas dilumur minyak tanah tu kendian pergi bermain-main dengan tempat-tempat yang ada api seperti di dapur ke atau duduk dekat ngan orang hisap rokok dsb.nya.. Silap-silap terbako nanti..!

laman petua:

cara menghilangkan kutu, cara menghilangkan kutu rambut, cara hilangkan kutu, cara nak hilangkan kutu, petua hilangkan kutu di kepala
che petua About che petua

Laman petuatradisional.com ini memberi maklumat bagi tujuan pendidikan sahaja dan tidak patut digunakan sebagai nasihat perubatan peribadi. Maklumat yang dipaparkan di sini bukanlah bertujuan untuk mengganti atau mengambilalih nasihat dan konsultasi yang diberi oleh pakar perubatan tentang rawatan kesihatan dan penjagaan perubatan anda.
Penafian: Admin dan/atau penulis di laman petuatradisional.com ini tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada laman web ini.

Comments

  1. MaiyQrisha says:

    Assalam Che petua,
    Saya mengalami kegatalan kat kepala,tapi bile cek guna sikat (Kutu) tak de la plk,mybe kelimumur,jadi persoalan sy skrg nie,kelimumur boleh menyebabkan (Kutu) muncul kat kepala ke?? Done!!

    1 lgi,psl kutu kelamin lah Che petua,Sy sllu rse gatal2 kat bhgian kemaluan,sy xpsti adakah sy di jangkiti mahluk tu..??klau boleh sy tau,cara utk menghilangkan kutu kelamin atau mencegah dari kutu kelamin boleh dibuat selapas atau sebelom kena kat sy,..? Done!!
    @che petua thanks bgi petua yg bermanfaat,..and tq,sudi baca comment sy ye,.. ツ

    • che petua che petua says:

      Wassalam MaiyQrisha.. uhh.. unik dan sedap nama awak nie. Apa maknanya? Err.. ini nama sebenar ke atau nama panggilan?

      So, with regards to your question… kelemumur tak leh menyebabkan kutu. Tapi kelemumur boleh menyebabkan kulit kepala berasa gatal. Kelemumur ni sebenarnya ialah salah satu penyakit berkaitan kulit. Dan ada juga berbagai tahap keseriusan kelemumur nie. Kebanyakan orang yang mengalami masalah kelemumur selalunya tak rasa gatal. Tapi kalau dah sampai tahap sering rasa gatal tu, maka elok lah pergi check dan dapatkan ubat yang sesuai. Betindak sebelum ianya menjadi lebih serius.

      Kutu kelamin? Ohh.. saya tak tahu satu apa pun pasal benda nie. So, tak leh nak bagi komen. Biarlah saya buat research dulu yer… buat rujukan dan cari maklumat berkaitan sebelum berkongsi berkenaan kutu kelamin nie. Cuma nasihat saya, eloklah kalau ambil berat tentang kebersihan cik V tu. 2-3 kali dalam seminggu amalkan basuh dengan air daun Sireh Emas.

      You are welcome dear. Terima kasih kembali kerana sudi melawat petuatradisional.com dan menghargai perkongsian che petua dan para pembaca lain. :)

Speak Your Mind

*