April 1, 2015

Khasiat Daun Pegaga

Sesiapa yang asal dari kampung atau memang suka makan ulam tentu kenal daun pegaga. Hmm.. daun pegaga nie sebenarnya ada seribu satu khasiat..!

Kalau korang nak tahu ulam pegaga, selain daripada rasanya yang sedap (bagi che petualah), ia juga diamalkan oleh orang-orang tua dulu kerana dikatakan boleh mengubati pelbagai penyakit seperti kencing manis, mengecutkan peranakan, ubati gatal pada bahagian vagina, hilangkan bintik-bintik hitam di muka dan juga ubat untuk darah tinggi. Bahkan daun pegaga juga bermanfaat untuk kecantikan wajah.

Ini antara beberapa khasiat daun pegaga…

Hilangkan Bintik Hitam di Muka

Daun pegaga yang ditumbuk halus dan kendian dicampurkan dengan bedak sejuk sangat mujarab untuk menghilangkan bintik-bintik hitam di muka.

M.Onya.. ambil sepuluh helai daun pegaga dan cuci dengan air garam. Lepas tu tumbuk hingga halus dan campurkan dengan air garam dan bedak sejuk yang ditambah ngan sedikit air suam.

Tempekkan campuran tu pada muka pada sebelah malam dan bersihkan pada keesokan hari. Amalkan petua nie setiap malam sampai bintik-bintik hitam kat muka tu hilang.

Serikan Wajah Dengan Daun Pegaga

Ambil secekak daun pegaga bersama akarnya. Rebus dengan dua gelas air sehingga tinggal segelas air rebusa tu. Lepas tu tapis rebusan tu dan biarkan ia sejuk. Minumlah air rebusan tu sekali sehari selepas makan malam. Amalkan tiga kali dalam seminggu dan korang akan dapati wajah korang akan kelihatan lebih berseri. InsyaAllah…

Petua Kecutkan Peranakan

Bagi wanita yang mengalami masalah peranakan kembang atau lepas kedatangan haid bolehlah amalkan makan pucuk pegaga yang dibuat ulam atau dijadikan ramuan dalam gulai. Amalan ini dikatakan akan membantu mengecutkan peranakan wanita.

laman petua:

khasiat pegaga, daun pegaga, khasiat ulam pegaga, khasiat pucuk pegaga, kebaikan daun pegaga
che petua About che petua

Laman petuatradisional.com ini memberi maklumat bagi tujuan pendidikan sahaja dan tidak patut digunakan sebagai nasihat perubatan peribadi. Maklumat yang dipaparkan di sini bukanlah bertujuan untuk mengganti atau mengambilalih nasihat dan konsultasi yang diberi oleh pakar perubatan tentang rawatan kesihatan dan penjagaan perubatan anda.
Penafian: Admin dan/atau penulis di laman petuatradisional.com ini tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada laman web ini.

Comments

  1. NURUL ABIDAH says:

    skli try trus mti ka smua kutu kutu tu….

  2. zuhairi says:

    KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

    3 BAHAN AKTIF PENTING

    FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan.

    SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax.

    BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

    Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids

    Mengurangkan tahap gula dalam darah
    Menyeimbangi kandungan gula dalam darah
    Memperbaiki kelancaran peredaran darah
    Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan
    Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah
    Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah
    Fungsi-Fungsi Utama Saponins
    Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti)
    Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias
    Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah
    Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan
    Melancarkan sistem saluran pernafasan
    Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki
    Memperbaiki sistem peredaran darah
    Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi)
    Mengelakkan kemabukan dan keracunan
    Mententeramkan fikiran dan otak
    Menghilangkan kelesuan minda
    Melambatkan proses penuaan
    Memperbaiki insomnia
    Menguatkan hati

  3. zuhairi says:

    Salam…Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30….cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

    Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak…melancarkan darah…buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..kesan lebih hebat berbanding tongkat ali…cuci buah pingang..kurangkn kolestrol..kurangkan darah tingi..buah ni.selamat di makan…amalan orang terdahulu untuk kesihatan..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

    Buah yg sy jual adalah asli…bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany….sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan…

  4. rosham nor says:

    kau jangan menipu ba, penipu nanti orang mati aku repot polis mati kau I, bagus2 kau bha aku serang kau guna pekka rata village mu ni bagus bagus kau panas???sini kau ba apa kau ndakda orang mahu beli buah mu nanti kau hantar buah durian penipu!!!!!!!

Speak Your Mind

*