November 26, 2014

Petua Air Kelapa

Siapa suka minum air kelapa..? Hmm.. tentu ramai kan yg suka minum air kelapa muda..  Letak pula ais biar lebih sejuk lagi.. minum waktu tengah dahaga di kala cuaca yg panas membara.. ahaks… Bayangkan..ohh.. bayangkan…

Korang tahu tak sebenarnya air kelapa nie banyak khasiatnya. Bukan setakat membantu menghilangkan dahaga jer.. Airkhasiat air kelapa kelapa nie pun banyak digunakan dalam petua berkaitan kecantikan dan kesihatan.. Meh kita tengok antara khasiat air kelapa kay..

Wajah Berseri

Bila ada peluang mendapatkan air kelapa nie cuba jangan diminum kesemuanya. Belah kelapa tuh untuk mengambil airnya tetapi cuba simpan satu cawan air kelapa tu. Simpankan selama satu malam kendian esoknya sapu air tu ke wajah dan biarkan selama sejam sebelum dibilas dengan air.  Menurut petua nie, jika diamalkan boleh menyerlahkan lagi kejelitaan atau ketampananan wajah.

Elak Kedut

Amalkan membasuh muka dengan air kelapa setiap hari boleh mengelak kedutan pada wajah.

Hilangkan Jerawat

Ini satu lagi petua untuk menghilangkan jerawat. Elok dicuba kalau selama nie bermacam ikhtiar dicuba cara moden dan tradisional, tapi jerawat masih tak hilang.. malah makin melarat..  Cuba pula petua nie, siapa tahu menjadi…

Ambil satu gelas air kelapa. Masukkan sedikit kunyit hidup yg telah diparut dan biarkan semalaman. Esoknya tambah pula sedikit serbuk kayu cendana dan simpan lagi selama tiga hari.. Lepas tu bolehlah ramuan ni digunakan. Gunakan ia sikit-sikit setiap hari. Sapukan pada bahagian yg berjerawat dua kali sehari. InsyaAllah, jerawat akan hilang.

Cegah Uban

Campur sedikit air kelapa dengan satu sudu garam. Mula-mula cuci rambut dahulu kendian sapukan air kelapa bercampur garam tadi pada rambut.  Gosok perlahan-lahan agar campuran tu diserap ke dalam rambut. Setelah itu barulah dibilas dengan air bersih.  Kata orang lama, amalan petua nie boleh mencegah uban. Tapi kalau dah uban terlalu banyak tuh dah tak leh nak buat camna dah ler.. kena pakai inai lah…

Cantikkan Tapak Kaki

Ambil segenggam beras dan rendam dalam air kelapa selama tujuh jam.  Kemudian tapis beras tersebut dan tumbuk hingga halus.  Sapukan pada tapak kaki terutama pada kulit yang kasar dan seolah-olah merekah tuh.. Kulit tapak kaki akan beransur-ansur pulih dan licin kembali seperti sediakala.

Kalau rajin, boleh buat banyak-banyak ‘losyen tapak kaki’ nie.. Pack cantik-cantik dan letak nama Siti ker Saloma ker biar gempak sikit… Pasti  tu leh jual kat kengkawan kat opis atau jual secara online.. Hmm.. boleh buat duit lagi.. kalau rajin lah kan..

laman petua:

khasiat air kelapa muda, air kelapa, kebaikan air kelapa, petua hilangkan uban, kebaikan air kelapa muda
che petua About che petua

Laman petuatradisional.com ini memberi maklumat bagi tujuan pendidikan sahaja dan tidak patut digunakan sebagai nasihat perubatan peribadi. Maklumat yang dipaparkan di sini bukanlah bertujuan untuk mengganti atau mengambilalih nasihat dan konsultasi yang diberi oleh pakar perubatan tentang rawatan kesihatan dan penjagaan perubatan anda.
Penafian: Admin dan/atau penulis di laman petuatradisional.com ini tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada laman web ini.

Comments

  1. Ramly ahmad says:

    Air kelapa muda yg d cmpur dgn sedikit garam bukit, 1 sudu kecik madu dan perahan sebelah limau nipis bole d jadikan ubat untuk darah tinggi…… Insyallah

    • che petua che petua says:

      Terima kasih En. Ramly. Moga dapat dimanfaatkan oleh rakan pembaca lain, ahli keluarga atau kawan2 yang ada darah tinggi.

Speak Your Mind

*