Petua Awet Muda

Tahukah anda bahawa kulit kayu manis merupakan rahsia awet muda?

Sebagaimana namanya ‘kayu manis’, herba ajaib ini menurut petua orang lama, boleh membantu melambaaaaatkan proses penuaan.  Dan, dikatakan juga bahawa orang yang rajin amal petua awet muda ni kelihatan lebih ‘manis’ dipandang.

Dengar macam pelik bukan? Tak logik pun ada hihi… Ye lah, cuba korang jilat kulit kayu manis tu. Tak tau lah macam mana boleh melekat nama ‘manis’ tu. che petua dah banyak kali dah rasa kulit kayu kulit manis ‘raw’ ni. Rasa pedas adalah. Hmm.. maybe my lidah ada masalah kot haha..!

Oh ya..  ini dia petua yang dikatakan boleh membantu memberi kemanisan tu..

Petua awet muda

Bahan-bahan yang diperlukan ialah satu sudu serbuk kayu manis, 4 sudu madu (pastikan yang original) dan 3 cawan air. Rebus kesemua bahan tersebut hingga sekata dan sebati. Itu jer penyediaannya. Bila dah siap, err… maksudnya bila dirasakan dah sejuk atau suam ler. Jangan pula masa air rebusan masih panas tu kita minum…

Amalkan minum air rebusan itu setengah cawan 3 kali sehari, sebaiknya selepas makan – pagi, tengahari dan malam.  Air rebusan kayu manis ini dikatakan dapat menyegarkan dan memberi tenaga baru kepada tubuh. Ia juga melembutkan kulit dan melambatkan proses penuaan.

Satu lagi petua awet muda… amalkan juga petua ini untuk elak kedut.

Setiap 2 atau 3 hari (seeloknya setiap hari) cuba amalkan membasuh muka dengan air kelapa. In shaa Allah, cara ini juga dikatakan mampu melambatkan penuaan dengan mengelakkan wajah anda cepat berkedut.

Jika ada masa, contohnya pada hari minggu atau hari cuti, perelokkan lagi dengan amalan ini.  Simpan air kelapa selama satu malam. Esoknya, sapukan air kelapa tersebut ke wajah anda sambil berselawat kepada Nabi Muhammad s.a.w dan biarkan selama lebih kurang sejam, barulah dibilas dengan air bersih.  In shaa Allah, wajah akan tampak lebih berseri. Seumpama matahari yang timbul menampakkan diri pada awal pagi.

laman petua:

petua awet muda, petua awet muda tradisional, awet muda, Rahsia awet muda, Petua awek muda

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>